Hudební soutěž Eurovize (Eurovision Song Contest),
která se koná každý rok, jsem si tentokrát nemohla nechat ujít, i když by mě za normálních okolností nemohla
zajímat méně. V první řadě proto, že je zázrak narazit v této
soutěži na kvalitní počin i po hudební a technické stránce dobré představení,
ale jde spíš o nákladnou podívanou, kde se většinou setkává spíš kýč
s generickým popem (hlavně s tím) a nevkusem.
Tentokrát jsem byla ovšem zvědavá už jen kvůli
tomu, že jsme letos vybrali jakou svou reprezentantku zpěvačku Gabrielu Gunčíkovou, která je jako jedna z mála českých hudebníků známá i
v zahraničí a navíc (a to hlavně) velmi nadaná. Do finále sice postoupila,
což byl náš obrovský úspěch, ale dál se už nedostala – skončila předposlední
před Německem, které se do finále dostalo díky tomu, že patří mezi tzv. „Silnou
pětku“.
Zdroj obrázku: newsweek.com
Z celé soutěže jsem sledovala pouze první
semifinále, kterého se účastnila i Gabriela Gunčíková, a finále, kam se jako
první osoba reprezentující Českou republiku Gabriela dostala – sledovat i druhé
semifinále mi přišlo zbytečné, protože mě upřímně zaskočilo už to, že jsem
vůbec přežila to první při množství nicneříkajících nekvalitních popových písní
a mizerných představení.
Vzhledem k tomu, že na druhé semifinále jsem
se nepřemohla, můžu říct jen to, že v prvním byli mými favority Gabriela
(nejen proto, že soutěžila za nás, ale proto, že byla vážně vynikající),
poměrně solidní kapela Minus One (hlavně svým žánrem, protože na Eurovizi se
většinou objevuje pop), zajímavý soutěžící Estonska a nakonec jsem uznala, že
ani soutěžící, se kterým vyrukovalo Nizozemí, nebyl špatný. Sice ani
v jednom případě nešlo o skladby, k nimž bych si našla cestu, ale ze
všech těch soutěžících prvního semifinále byli tito čtyři asi nejzajímavější.
Z nich nepostoupil jen soutěžící Estonska, který na rozdíl od zkoušek
nepředvedl zrovna dobrý výkon, i když i tak si postup zasloužil více než
většina jiných soutěžících, takže jsem i tak byla zklamaná a poměrně překvapená
zároveň.
Bylo velmi překvapivé, že se dál dostala například
reprezentantka Ázerbájdžánu, která zpívala natolik falešně, že její zpěv musel
být místy ztlumen tak, aby byli lépe slyšet doprovodní vokalisté než ona, což
doháněla pyrotechnickými efekty. Stejně mizerná jako její výkon byla i samotná píseň. Něco tak příšerného jsem dlouho neslyšela.
Podobně mě paradoxně příjemně překvapil postup
Gabriely, která sice předvedla neskutečný výkon, který doprovázela velmi vkusně
vytvořená scéna a grafika, ale na druhou stranu se zúčastnila s baladou
bez jakékoliv eskalace nebo zajímavého motivu, což byl problém už minule. Tehdy
totiž soutěžila Marta Jandová s Noidem a také měli baladu se
soundtrackovým nádechem a stejně jako u nich jsem se i v případě Gabriely marně
těšila na to, že by se alespoň na konci ozvaly elektrické kytary, které by tu skladbu
pozvedly, pomohly jí eskalovat a doplnily pěvecký přednes, čehož jsem se
nedočkala.
Naopak mě poměrně zaskočilo, že se nedostala dál
ani reprezentantka Islandu – šlo sice o naprosto nezajímavý europop a výkon
nebyl zrovna oslnivý, ale na výkon se zrovna v Eurovizi paradoxně moc
nehledí a to, co je pro mě nezajímavý europop, je pro většinu fanoušků soutěže přesně
to pravé. Navíc podle toho, co jsem viděla na fórech, si ji opravdu mnoho lidí
oblíbilo. Ovšem za to, že neprošla dál, se nezlobím tak, jako mě mrzí Estonsko
a štve postup Ázerbájdžánu.
Jak už jsem zmínila v úvodu, Gabriela skončila
předposlední. Ž výsledek nebude moc dobrý, jsem tušila a bylo to tak i podle
bookmakerů, ovšem předposlední příčka skutečně zamrzela a to nehledě na to, jak
nízkou kvalitu hudba na ESC obvykle mívá, a jak malou váhu této soutěži
přikládám. Zklamání čišelo spíš z toho, že dokonce i mizerný Ázerbájdžán
se umístil lépe, stejně jako třeba nudné Rakousko, nezajímavá Belgie či
Chorvatsko, jehož reprezentantka předvedla příšerný výkon (i když té mi na
rozdíl od „zpěvačky“ Ázerbájdžánu bylo líto).
Nicméně vyhrála Ukrajina s poměrně
kontroverzní písní. A tady bych se ráda trochu zastavila – jsem ráda, že
vyhrála právě Ukrajina, neboť nešlo o nezáživný europop a celkově byla jimi
zvolená píseň stejně jako zpěv jejich reprezentantky velmi zajímavá, ale opět
se ukázalo, do jaké míry jde v Eurovizi o hudbu, a jak vrtkavá může být
štěstěna, protože vítězství Ukrajiny bylo pro většinu diváků a příznivců
Eurovize skutečně poněkud nečekané. Osobně jsem však viděla Jamalu jako jednu z favoritů
(potažmo favoritek) na vítězství a to právě proto, že přišla s něčím nečekaně
novým, emotivním a hlavně politicky laděným (což sice být nemělo, ale v tomto případě bylo naznáno, že „nejde o politiku, nýbrž o fakta“) , takže vzhledem k okolnostem alespoň
pro mě výhra Ukrajiny tak překvapivá nebyla.
Úplně nejzajímavější byly volby diváků, neboť
zatímco my jsme dostali nulu (tedy nejméně ze všech), nejvíce dostalo Rusko,
Ukrajina a jako třetí Polsko. Sice se novým systémem voleb mělo předejít
„blokovému dávání hlasů“ (kdy pro sebe volí navzájem lidé ze stejných oblastí –
například baltské státy), ale znevýhodnění určitých národů na úkor druhých tím zcela
eliminováno nebylo. Navíc se ukazuje, že shodou náhod dostaly od diváků nejvíce
hlasů ty země, které mají nejvíce obyvatel, a z nichž také nejvíce
obyvatel emigrovalo (pro vlastní stát posílat hlasy nelze, ale tři výše uvedené
státy mají mimo jiné také největší diaspory v jiných zemích Evropy).
Samozřejmě může někdo použít argument, že v takovém případě by jedna z těchto
tří zemí měla potenciál vyhrávat každý rok, ale k tomu je potřeba zahrnout
i další okolnosti, jako byla například anexe Krymu a vztahy Ukrajiny a Ruska
(což se silně dotýká i Poláků). V případě odborných porot, které
k nám byly štědřejší, zas hrozí upřednostňování či záměrná ignorace
z politických a geopolitických důvodů, což je něco, co prostý smrtelník
včetně hudebníků, týmů, odborných porotců, novinářů, kritiků atd. prostě
neovlivní.
S nadsázkou by se tedy dalo říci, že
nejjednodušší cesta k vítězství na Eurovizi vypadá následovně: a) Nech se
napadnout jinou zemí (tou mezi ostatními nepopulární – pokud možno Ruskem); b)
Postarej se o to, aby byla tvá země v takovém stavu, že z ní emigruje
mnoho lidí; c) Buď Ukrajina; d) Všechny výše uvedené možnosti.
Vyvstává tedy otázka, jestli má smysl Eurovize se
účastnit. Poslali jsme patrně nejlepší zpěvačku, kterou naše nonartificiální hudba nabízí,
ale neuspěli jsme a upřímně mě děsí představa, že by nás příště měla jít
reprezentovat například L. Vondráčková, protože s ní bychom si objektivně
koledovali o podobnou ostudu jako s T. Kerndlovou (ano, pamatuji si na to
moc dobře a vkládat to sem nehodlám, protože Ázerbájdžán jako příklad vystoupení nulové kvality bohatě stačil). Navíc se zdá, že ať pošleme jakkoliv dobrého zpěváka
s jakkoliv dobrou písní (uznávám, že skladba „I Stand“ měla svá slabá
místa a problém byl i v tom, že šlo opět o baladu, kterou tentokrát
napsali švédští autoři, což se ovšem divákům ESC už zajedlo), který bude mít
jakkoliv dobrou pódiovou prezentaci, nesetkáme se s výraznějším úspěchem.
Hlavně ale jde spíš o nákladnou estrádu, jejímž
prostřednictvím se mají lidé prostě a jednoduše pobavit a předat poselství,
jehož ideologické jádro je zrovna „v kurzu“. Soutěžící mají sice potenciál
najít si příznivce, ale to, že člověk vyhraje, prohraje, postoupí, či
nepostoupí dál, neurčuje kvalitu ani počet příznivců. Ukazuje jen to, pro koho
hlasovalo z jakéhokoliv důvodu víc lidí. Pamatováni budou jen ti
nejvýjimečnější – například ABBA, Ruslana, Lordi, A. Rybak a Conchita Wurst.
Ostatně, domnívám se, že si Gunčíková našla napříč
zeměmi mnoho nových fanoušků, poznala nové zajímavé lidi a načerpala nové
zkušenosti, což je na celé její účasti velmi podstatné a snad i to
nejpodstatnější. Na druhou stranu si nedokážu představit, že by zrovna píseň „1944“
trhala hitparády, protože pro rádia a jejich běžné posluchače je příliš složitá
a neuchopitelná, pro někoho možná až podivná či neposlouchatelná. Navíc se
dotýká složitého závažného tématu a diváci Eurovize jsou většinou přesně ti
lidé, kteří se chtějí spíš bavit, což je také důvod, proč většina písní v soutěži
zní téměř identicky – je to to, co většina lidí, kteří ESC sledují, vyhledává,
takže ty písně i přes veškerou podobnost zvládnou nejen rozlišovat, ale hlavně
vstřebat (o mně se to říci nedá a z toho důvodu jsem ani nesledovala druhé
semifinále).
Gabriela měla navíc ještě jedno štěstí, které jí snad
pomohlo více než teoretické vítězství, protože její píseň si velmi oblíbila
švédská zpěvačka Anette Olzon – jedna ze dvou bývalých zpěvaček finské metalové
kapely Nightwish. Kromě toho, že jí věnovala článek na blogu, nahrála i cover
verzi, kterou sdílela i na své stránce na facebooku, kde ji mohli slyšet další
fanoušci daného žánru a tedy žánru, kterému se sama Gabriela věnuje. Navíc
k tomu Anette Olzon připsala i pár potěšujících vět – právě „I Stand“ jí
vrátila chuť zpívat, Gabriele držela palce a přála si, aby vyhrála, protože pro
ni byla jasnou vítězkou.
Trefit se do vkusu diváků i porotců Eurovize je
zkrátka jako ruská ruleta – chce to i notnou dávku štěstí. Ostatně to, co mělo
úspěch jeden rok, může být v příštím roce naprostým propadákem či naopak –
jeden rok může například vyhrát něco silně alternativního, zatímco další rok by
mohly podobné písně zcela propadnout; mohl by vyhrát typický europop, zatímco
ten další rok by mohl vyhrát počin metalové kapely, která byla považována spíše
za outsidera soutěže.
Otázkou tedy je, jestli má vůbec smysl toto divadlo
podstupovat a vystavovat tlaku tolik lidí (soutěžící, doprovodný tým atd.) jen
proto, abychom také byli součástí soutěže, které se povětšinou účastní
interpreti s písněmi, jejichž kvalita je obvykle stejně nízká jako jejich
výkony a to i přesto, že my sami se s úspěchem pravděpodobně jen tak
nesetkáme nehledě na kvalitu písně a provedení, protože jsou věci, na kterých v ESC
záleží víc než na hudbě. A má to smysl, když u lidí v této zemi ESC stejně
není brána příliš vážně, sledovanost není valná (uznávám ale, že tento rok jsem na zmínky o ESC narážela i na českých FB skupinách zaměřených na rock a metal, což je celkem překvapivá novinka) a náklady jsou tak velké, že se
účast dost možná ani nevyplatí? Byla bych ráda, kdybychom mohli předvést, že
také něco umíme, ale ukazuje se, že ani na tom vlastně evidentně nesejde a
záleží spíš na jiných okolnostech než na kvalitě, což se letos potvrdilo…
Stručně: Má smysl účastnit se soutěže, kde se objevují spíše vzájemně téměř identické písně obvykle nepříliš vysoké kvality, což platí i pro většinu výkonů soutěžících, když ani nejde o soutěž, která by určovala nové trendy v hudbě, protože je naopak vstřebává jako houba? Soutěž, kde nezáleží ani tak na hudbě a její kvalitě, jako spíš na okolnostech, vzájemných vztazích mezi zúčastněnými zeměmi a aktuální (někdy i neaktuální) politické situaci? Část mě doufá, že ano, protože jde stále o významnou hudební událost, při níž se člověk pobaví/zabaví/ukrátí si dlouhou chvíli (nehledě na její nevalnou kvalitu a malý kulturní přínos), ale ta druhá část pochybuje o tom, že by to vůbec mělo smysl, když už teď ani není jasné, koho bychom měli s čím poslat a co bychom měli udělat, abychom uspěli. A záleží tu opravdu vůbec ještě aspoň trochu na hudbě, nebo je zde podstatnější nevkus příležitostně nahrazený politikou?
Nejlepší skladbou, která během vysílání Eurovize zazněla, bylo stejně Preludium k Te Deum od Marc-Antoine Charpentiera.
A trochu humoru na závěr:
Říkám si, že by nebylo špatné, pokud by se něco takového skutečně stalo...
EDIT (17. 5.): Nakonec se zdá, že podstatný problém byl v pořadí, v němž jsme vystupovali (jako druzí), protože diváci si "I Stand" díky tomu prostě nezapamatovali.
0 komentářů:
Okomentovat