Je to už nějaká doba od chvíle, kdy se tu objevil posladní článek, jehož prostřednictvím bych se s vámi podělila o noty nějaké písně, ale nakonec jste se opět dočkali (pozn.: samozřejmě tím nechci říct, že moje transkripce jsou něčím, bez čeho byste se neobešli).
Tentokrát jde, jak jste mohli vyčíst z nadpisu (za předpokladu, že jste na článek pouze bezkyšlenkovitě neklikli), o transkripci písničky Jarilo (Yarilo) od ruské folk metalové kapely jménem Arkona a možná vás překvapí, co vlastně bylo na celém hudebním přepisu tím nejsložitějším. Jestli chcete vědět, co to bylo, podívat se na noty a poslechnout si výsledek, pokračujte ve čtení.
Neobtěžovala jsem se proto, že samotný zápis byl dost krkolomný. Ano, doprovod pro levou ruku není zas tak složitý, jako tomu v případě mých transkripcí obvykle bývá (a proto asi nebudu zveřejňovat své zápisy písniček "We Are The Others" od Delain, "Amaranth" od Nightwish nebo další píseň od Arkony, kterou je "Skal"), ale vyhrála jsem si s tím opravdu dost.
Hudebních témat a motivů je totiž v písničce jen pár a různě se mezi sebou opakují, což by nahrávalo tomu, že by přepis měl být poměrně jednoduchý. Nicméně právě díky tomu je potřeba najít nějaký způsob, jak vzájemně odlišit pasáže, které se liší například změnou pěvecké techniky nebo hudebního přístupu. Tak třeba, když se jedno hudební téma nejprve objeví v refrénu, ale záhy je zahráno na flétnu (například), asi bude žádoucí rozdíly, které mezi nimi jsou, nějak zdůraznit i v případě, že se snažíte vytvořit notový zápis pouze pro jeden nástroj. Zdánlivě jednoduchým způsobem je změna oktáv, ale není to ani zdaleka tak snadné, jak se to může jevit. Nejen, že člověk musí najít vhodnou oktávu a zjistit, jak to tedy vůbec odlišit, ale také musí pracovat s posuvkami 8va a 8vb (nebo 15va a 15vb), což je (u mě) kámen úrazu. Díky tomu jsem hodně času strávila jen tím, že jsem zjišťovala, jestli výsledný zápis nebude příliš vysoko nebo naopak nízko, zda není hudební linka pro levou ruku stejně vysoko jako pro pravou, která hraje základní melodii, a jestli to mezi sebou nějak koresponduje.
Problém číslo dva: jako obvykle repetice. Jenže tentokrát to bylo tak, že by bylo úplně nejjednodušší nějak zapsat "dvojnásobná repetice", "trojnásobná repetice" atd., ale potom chudák ten, kdo by podle toho zkoušel hrát. Taky by to pak šlo udělat tak, že bych jen napsala pár hudebních témat a pak už jen napsala "teď se budou různě opakovat, tak si poslechněte písničku a naučte se, kde se co hraje" a nechat to být. A to bych ještě mohla vynechat text (s azbukou je vážně "neskutečná sranda").
Abych to shrnula: pokud nemáte klavír nebo váš keyboard nemá víc než pět oktáv, budete muset improvizovat, jako to dělám se svým keyboardem já, neboť snaha odlišit od sebe jednotlivé pasáže si vybrala svoji daň. Mohla jsem to samozřejmě zapsat způsobem, jakým to hraji já, ale ono je vždy jednodušší si něco zjednodušit než se snažit jen tak "na koleni" přijít s pestřejším složitějším řešením. Spoléhám tedy na to, že zjednodušit si to podle svého vlastního uvážní zvládne kdokoliv.
This time I bring you a piano transcription for Arkona's song Yarilo. Creating the transcription was pretty difficult because there are many musical motives and themes that repeat throughout the song but differ in every passage (for example, you can hear one specific motive twice in one song - once it's sung and once it's played on a flute). You probably get the idea. That, however, means that only people who play the piano or have a keyboard with more that 5 octaves will be able to play the song exactly as it's written in the transcription. Everyone else has to improvise just like me (because my keyboard only has five octaves). But I believe that you'll be able to deal with it - after all, it's easier to make things simpler than trying to figure out how to make things more diverse and difficult.
Hudebních témat a motivů je totiž v písničce jen pár a různě se mezi sebou opakují, což by nahrávalo tomu, že by přepis měl být poměrně jednoduchý. Nicméně právě díky tomu je potřeba najít nějaký způsob, jak vzájemně odlišit pasáže, které se liší například změnou pěvecké techniky nebo hudebního přístupu. Tak třeba, když se jedno hudební téma nejprve objeví v refrénu, ale záhy je zahráno na flétnu (například), asi bude žádoucí rozdíly, které mezi nimi jsou, nějak zdůraznit i v případě, že se snažíte vytvořit notový zápis pouze pro jeden nástroj. Zdánlivě jednoduchým způsobem je změna oktáv, ale není to ani zdaleka tak snadné, jak se to může jevit. Nejen, že člověk musí najít vhodnou oktávu a zjistit, jak to tedy vůbec odlišit, ale také musí pracovat s posuvkami 8va a 8vb (nebo 15va a 15vb), což je (u mě) kámen úrazu. Díky tomu jsem hodně času strávila jen tím, že jsem zjišťovala, jestli výsledný zápis nebude příliš vysoko nebo naopak nízko, zda není hudební linka pro levou ruku stejně vysoko jako pro pravou, která hraje základní melodii, a jestli to mezi sebou nějak koresponduje.
Problém číslo dva: jako obvykle repetice. Jenže tentokrát to bylo tak, že by bylo úplně nejjednodušší nějak zapsat "dvojnásobná repetice", "trojnásobná repetice" atd., ale potom chudák ten, kdo by podle toho zkoušel hrát. Taky by to pak šlo udělat tak, že bych jen napsala pár hudebních témat a pak už jen napsala "teď se budou různě opakovat, tak si poslechněte písničku a naučte se, kde se co hraje" a nechat to být. A to bych ještě mohla vynechat text (s azbukou je vážně "neskutečná sranda").
Abych to shrnula: pokud nemáte klavír nebo váš keyboard nemá víc než pět oktáv, budete muset improvizovat, jako to dělám se svým keyboardem já, neboť snaha odlišit od sebe jednotlivé pasáže si vybrala svoji daň. Mohla jsem to samozřejmě zapsat způsobem, jakým to hraji já, ale ono je vždy jednodušší si něco zjednodušit než se snažit jen tak "na koleni" přijít s pestřejším složitějším řešením. Spoléhám tedy na to, že zjednodušit si to podle svého vlastního uvážní zvládne kdokoliv.
This time I bring you a piano transcription for Arkona's song Yarilo. Creating the transcription was pretty difficult because there are many musical motives and themes that repeat throughout the song but differ in every passage (for example, you can hear one specific motive twice in one song - once it's sung and once it's played on a flute). You probably get the idea. That, however, means that only people who play the piano or have a keyboard with more that 5 octaves will be able to play the song exactly as it's written in the transcription. Everyone else has to improvise just like me (because my keyboard only has five octaves). But I believe that you'll be able to deal with it - after all, it's easier to make things simpler than trying to figure out how to make things more diverse and difficult.
Takto nějak by to mělo (/mohlo) znít:
0 komentářů:
Okomentovat